søndag 20. mars 2011

Hav, tang, vind og historie i Breivika















I dag har vi vært i Breivika. Møtepunkt og utgangspunkt for byens brettseilere. "Bystrand" med volleyballbane. Gjenstand for politisk debatt om utbygging og høyhus.  Og gravplass for bl.a Pelle Molin -  Ådalens diktare - som døde i Bodø 26. april 1896  og ligger begravet på Breivika kirkegård. Kirkegården var i bruk fra 1886 til 1919 og er nå regulert til parkformål og fotballøkke. I tiden som kirkegården var i bruk ble det begravet bare  745 personer her. Og hele 318 av dem var barn under seks år. I dag står det 16 gravstøtter på kirkegården, mange av dem veltet..

Navnet Pelle Molins plass brukes også i på folkemunne.
Pelle Molin var en eventyrer, vandrer, forfatter, journalist & maler. Han levde 32 korte år, & da han døde sørget byens unge kvinner. Her kan du lese mye mer om han. I en blogg som forøvrig det er verdt å titte nærmere på.

Breivika velforening har også hengt opp informasjon om området på et av naustene i fjæra, men det meste var uleselig, herjet av vind og sjøsprøyt. Kanskje noen kan henge opp nytt til våren?

Vel....nok historie. I dag var en sånn dag der man hyrer seg, og innser ganske fort at man har valgt et svært vindfullt sted å lufte sitt legeme på, hvorpå man hurtig bestemmer seg for retrett. Turen var derfor av det ultrakorte slaget. Vi kan ikke ha vært mer enn tre kvarter der ute. Ungene rakk likevel å finne endel skatter; et knust blinklys, en ødelagt garnring, en halv spade og en flaske øl. En uåpnet flaske tuborg. Som nå står i mitt kjøleskap klar til nærmere vurdering av min far som kommer innom senere. En pappa som veldig godt kan finne på å drikke denne ølen. Og si "krute god" samtidig.

Mamma var med også.
Vilde finner mye rart i fjæa.
Ungene kaller denne for "Skilpaddeøya". Ser dere?



3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Tusen hjertelig takk for fine ord og anbefaling! :)

(Og si fra hvis du/dere har lyst til å utvide turradiusen i retning Tverlandet - her er masse fine turplasser som jeg gjerne tar dere med på, korte eller litt lengre, og uansett årstid. Vi har bl.a. et par kjempefine steder ved havet...!)

SuperJannike sa...

Takk for det Elisabeth. Jeg skal rope ut.
Prøver å finne hele profilen din, for å finne ut hvordan jeg kommer i kontakt med deg, men jeg er nok litt blond her...:)

Anonym sa...

Du har mailadressen min i kommentaren(e) jeg har lagt igjen. Hvis du sender meg en mail, kan jeg sende deg mobilnr mitt :)