mandag 13. september 2010

Et matinnlegg! Juhu!

Jeg er virkelig ingen kokk, men i dag har jeg slått litt på stortromma med både hjemmebakt brød, fårikål og hjemmelaga seikaker.

Klarte nemlig ikke å gå forbi deilig lammekjøtt og det aller siste kålhodet i butikken i dag, så jeg hev over en fårikålgryte når jeg kom hjem.

Oppskrift fårikål

1 ½ kg fårikålkjøtt

1 ½ kg hodekål
4 ts hel pepper
2 ts salt
3 dl vann
 
 
 
 
 
 
Slik gjør du:

1. Del hodekålen i båter.
2. Legg kjøtt og kål lagvis i en gryte (kjøtt nederst med fettsiden ned). Strø salt og pepper mellom lagene. Pepperkornene kan legges i en spesiell pepperholder.
3. Hell på vann. Kok opp og la fårikålen trekke på svak varme til kjøttet er mørt (til det løsner fra benet). Ca. 2 timer.
4. Fårikålen serveres rykende varm på varme tallerkener.

Noen liker å jevne fårikålen. Strø da litt hvetemel mellom lagene (1-2 ss, per 4 porsjoner).


Men...."problemet" var bare at jeg allerede hadde tatt opp frossen seifilet som jeg har fått av pappa. Den måtte jeg bruke til noe, og det ble seikaker.
De ble laget litt på slump, men en oppskrift som jeg vet er ok er denne fra Matprat:

Ingredienser


400 g seifilet
ca. ½ ts salt
1 ss potetmel
1 dl melk (jeg syns dette er litt mye men..)
¼ ts malt hvit pepper
2 ss finsnittet purre
2 ss finhakket løk
1 stk egg



Slik gjør du:


1. Skjær fisken i mindre biter og ha den i en matprosessor sammen med resten av ingrediensene. La matprosessoren gå i 15-20 sekunder til alt er blandet, men fremdeles grovt.
2. Form til fine kaker og stek dem pent brune.

Og til slutt, rent skryt....hjemmebakt brød. Og det er så fantastisk som .....*trommevirvel*

Havrebrød fra Mølleren. .))) Ikke akkurat noen kunst, men jeg limer nå inn teksten likevel... :)

Tilberedning i ovn:


Tøm posens innhold i bakebollen. Hold igjen litt mel til forming av deigen. Tilsett gjær og 5,5 dl lunkent vann. Elt deigen i ca. 5 min i kjøkkenmaskin eller 10 min for hånd. Juster til passe deig.

Tips: Fersk gjær må røres ut i lunkent vann før den tilsettes.

Du kan forheve deigen i 30 min, men dette er ikke avgjørende for et godt bakeresultat. Del deigen i 2 og form disse til brød som du legger ned i 2 smurte former. La deigen heve under et klede eller plast i 45-60 min, eller til dobbel størrelse.

Stek brødene ved 200 °C nederst i ovnen i 40-45 min avhengig av ovn. Avkjøl brødene på rist.



Ingen kommentarer: